Aleksej Kišjuhas
Moramo li spaliti momke?
Čuveni esej Simon de Bovoar Moramo li spaliti de Sada? objavljen je 1951. Za slabije upućene, radi se o argumentovanoj odbrani i zaštiti Donatjena Alfonsa Fransoa de Sada (1740-1814), zloglasnog francuskog aristokrate, književnika i filozofa prosvetiteljstva poznatijeg kao Markiz de Sad.
I koji je, osim što prezimenom kumuje tzv. sadizmu, upamćen po svoja četiri mračna i opscena književna dela: 120 dana Sodome (1785), Filozofija u budoaru (1795), Justina ili Nevolje zbog vrline (1791) i Julija ili Procvati poroka (1797). De Sad se rodio u dvorcu i preminuo je u ludnici, a čak 27 godina života proveo je iza rešetaka.
Hapsili su ga i stari režim Luja XVI, i francuski revolucionari i republikanci, i Napoleonov caristički režim.
Otprilike kao i u saopštenjima Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, etiketiran je kao skaradno čudovište, amoralni bezbožnik, te patološki i nepopravljivi devijant.
S tim u vezi, navodno sablažnjujući crtež Kenjkavac, zbog kojeg su desničarski huligani nedavno uništili postavku stripova grupe Momci, zapravo je nimalo kontroverzan u poređenju sa literarnim opisima iz opusa Markiza de Sada – od pre 230 godina.
Pa ipak, mi ovde i dalje zaostalo raspravljamo o tome Moramo li spaliti Momke?.
Jer, Markiz de Sad još u 18. veku otvoreno, brutalno, profano i gotovo pohvalno piše o svakom zamislivom i nezamislivom zločinu, mučenju, te seksualnom i društvenom tabuu.
Dakle, o izopačenim orgijama, incestu, pedofiliji, zoofiliji, ubijanju novorođenčadi, trudnica i sveštenika, drobljenju dečaka u mašini, kuvanju devojčica u kazanu, silovanju ćerki pred roditeljima, vađenju organa, ishrani fekalijama i ljudskim mesom i zastrašujuće slično (zapravo, neuporedivo strašnije i mnogo mučnije u originalu).
Isusa iz Nazareta nazivao je ološem, lupežom i varalicom, i izdašno preporučivao vaskoliki razvrat, nasilje, smrt i destrukciju.
Prema de Sadovoj drskoj filozofskoj originalnosti i metafizici nemorala, svaka vrlina je porok, a svaki porok je vrlina.
I sad, danas je poznato da se De Sad namerno služio inverzijom, transgresijom, subverzijom (i/ili perverzijom) i transcendencijom kako bi ustao u odbranu ljudskih sloboda, te napadao i vlast i crkvu, a sve u ime (svoje specifične vizije) ljudske prirode.
Za feministkinju De Bovoar, u pitanju je bila autentična (anti)etika i politika pobune koja je razotkrila despotizam i okrutnost patrijarhalne političke mašinerije.
Dakle, uprkos nezapamćenom nasilju, opscenosti i bogohuljenju, jasno je da je De Sadov sadizam bio samo književno sredstvo sa izvesnom društvenom i filozofskom funkcijom.
I zato su njegovu rehabilitaciju u 20. veku poduzele i intelektualne i književne veličine poput Gijoma Apolinera, Ivana Bloha, Žan-Pola Sartra, Žorža Bataja, Rolana Barta i Mišela Fukoa, a nadrealisti poput Bretona i Dalija ga nazivali i božanstvenim Markizom.
Zato je De Sad danas i ravnopravni i neizostavni autor u svakoj istoriji francuske i evropske književnosti koja drži do sebe. A sabrana dela Markiza de Sada, u luksuznom izdanju i pod sjajnim uredništvom Jovice Aćina, više puta su objavljivana i u Srbiji (beogradski Rad, 1989. i 2004, kada je ova edicija na Beogradskom sajmu i nagrađena za – najlepšu knjigu).
Njegovu Filozofiju u budoaru kao manifest slobodoumlja (preporuka!) nedavno je objavio čak i popularni izdavač Vulkan (2019). Šta bi na to reklo Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, i da li je i ovo afirmisanje skarednih i nemoralnih sadržaja koje pripada podzemlju ljudskog duha?
Međutim, ne radi se tu odistinski ni o staromodnim umetničkim ukusima, niti o (ne)svesnom nekapiranju konteksta ili žanra, od horora i andergraund stripa, do klasika poput Markiza de Sada.
Pa i Stari i Novi zavet imaju motive ubistva nevine, kao i neposlušne dece. Ne radi se ni o opasnostima od cenzure, analogiji sa karikaturama Šarli Ebdoa, niti o sramnim saopštenjima Ministarstva.
Radi se o agresivnom, militantnom, kriminalnom, zločinačkom i kulturno hegemonom kleronacionalizmu. Jer iste sedmice, srbski desničari u borbi sa jednačenjem suglasnika po zvučnosti prekinuli su izložbu dokumenata o granatiranju centra Tuzle, kada je poginulo 71 mladih ljudi, mahom između 18 i 25 godina.
Reditelj predstave Srebrenica.
Kada mi mrtvi ustanemo Zlatko Paković suočava se sa medijskim progonom, uvredama i pretnjama smrću. Isto kao i glumac Milan Marić, pošto je u jednom videu čitao ispovesti srebreničkih žrtava.
A praktično je najavljeno i (novo) razbijanje festivala Mirdita, dobar dan koji beogradskoj publici predstavlja kosovsku kulturnu scenu.
A šta je društveno opasnije – crtež bebe sa sekirom u glavi, ili divljačko uzimanje pravde u svoje ruke zbog izliva nacionalizma u mozak?
Pitanje uopšte nije retoričko. Kenjkavac nije ubio nijedno dete, dok nacionalizam jeste, mnoge.
Jer, pokrenuti ideologijom nacionalizma, mi na Balkanu smo i živeli i organizovali sadističke fantazmagorije Markiza de Sada.
Tokom ratova 1990-ih, bilo je i nimalo fiktivnog sadističkog batinanja, ponižavanja fekalijama, silovanja pred članovima porodice, i ubijanja dece i beba.
Biće da je De Sad bio na tragu nečega istinitog kad se osmelio da piše o najmračnijim delovima ljudske prirode i ljudskog društva.
Na primer, tokom masovnih silovanja u Foči 1992, postoji i svedočanstvo o silovanju žene pred očima svekra, svekrve i zaove, a koji su potom ubijeni i zapaljeni u istoj kući.
Oko šest hiljada zatvorenika logora Omarska (uz oko 700 mrtvih) sistematski su mučeni razbijanjima nosa, zuba, čela i arkada dok kleče, od 25. maja do 21. avgusta 1992, ili u tih 89 dana Sodome.
Licemerno se gnušamo jednog crteža ubijene bebe, dok je na području Prijedora realno ubijeno 102 dece, od kojih je najmlađe dete imalo dva meseca.
Krajem marta 1999. u Podujevu, izvesni Škorpioni su u samo jednoj kući ubili 14 civila, među kojima i decu starosti dve, četiri, sedam i devet godina.
U masovnoj grobnici u Batajnici nalaze se i ostaci 75 dece, kao i dve cucle, olovke, klikeri i jedan pismeni zadatak iz istorije.
Markiz de Sad je pisao o vezivanjima ruku žicom, ali su dečacima u Srebrenici zaista ovako vezivali ruke pre likvidacije.
A ukoliko je nekome do nekakve etničke ekvivalencije, jer A šta su oni nama radili?, slične sadističke zločine i te kako jesu organizovali i praktikovali i Hrvati, i Bošnjaci, i kosovski Albanci prema Srbima, uključujući tu i grupna silovanja, ubijanja dece, odsecanja udova, te vađenja očiju i bubrega iz desadovskih maštarija.
Na primer, pripadnici Armije BiH su jednoj bebi od 18 meseci, Milunu Tešanoviću, polomili ruke i noge, pre nego što su je ubili.
Kroz splitski logor Lora prošlo je najmanje hiljadu zatvorenika uz zastrašujuću, surovu i nezamislivu sadističku torturu, poput gašenja cigareta po telu, držanja u buretu sa vodom, prebijanja lancima i bejzbol palicama, prisiljavanja zatvorenika na (homo)seksualne odnose, i priključivanja genitalija zatvorenika na električnu struju.
Postoje i svedočanstva o vađenju organa srpskim zatvorenicima na Kosovu.
I sve ovo nije bilo literarno sredstvo ili književna teorija, već stvarna sadistička praksa, odnosno neofašistička orgija užasa, horora i smrti.
Uostalom, inspirisan De Sadom, Pjer Paolo Pazolini je svoj Salo ili 120 dana Sodome (1975) smestio upravo u fašističku Italiju.
I sad, ratovi na prostoru bivše Jugoslavije možda jesu okončani, ali nije okončano njihovo pogonsko gorivo, uzrok ili virus, a to je – kultura etnonacionalizma.
Koja još uvek diše u gotovo svim postjugoslovenskim državicama.
Uz narajcano divljenje falusoidnom naoružavanju, odnosno raznim topovima, granatama i dugim cevima, kao i brkatim i muževnim generalima.
Zato je ono što nam se danas dešava sa transgresivnim umetničkim izložbama, pozorišnim predstavama i festivalima kulture samo kontinuitet ove jedne te iste militantne, patrijarhalne i konzervativne ideologije smrti.
Dok se u geopolitički impotentnom i erektilno disfunkcionalnom stanju nesposobnosti penetrirajuće invazije ka mrskim susedima, ovaj etnonacionalizam onda prirodno okreće prema mrskim pripadnicima sopstvenog naroda.
I upravo zato se grizemo i napadamo među sobom.
Svako je tiranin, kad mu se digne, pisao je De Sad još u 18. veku.
Najlakša žrtva tada su kulturnjaci, umetnici, književnici, režiseri i glumci koji se jeretički usude da progovore o krivici, odgovornosti i sadizmu nedavnih ratova i ratnih zločina.
A ova ista etnonacionalistička zver diže se i prema svemu progresivnom, slobodoumnom, feminističkom, liberalnom, socijalističkom, mirovnom pa i modernom uopšte, a što se usudi da pusti drugačiji i kritički glas.
Dvadeset godina nakon ratova, još uvek nismo shvatili da je nacionalizam onaj stvarni neprijatelj srpskog naroda, antisrpska ideologija i nepatriotska politika.
Nakon svih ovih užasa, šta je zaista strašnije, crtež ili – nacionalizam?
Bravo! V
Sve je u kulturi i obrazovanju,edukaciji! I,da,iz godine u godinu tonemo sve nize na tom polju!
Sad makar znamo ko je nacisociologov uzor.
Ne znamo. Ko?
Kad smo vec kod nacizma i sociologije, interesantno da „crtež Kenjkavac“ i de Sad sablaznjavaju a masovne grobnice na Batajnici sa sve fotografijama iskopanih decijih pantalona sa slicicama zivotinja i klikerima u dzepovima – ne. Videli smo fotografije u spcijalnom broju Vremena. Pored grobnica se mirno spava a pored crteza smo sablaznjeni. Evo resenja. Na sledecoj izlozbi – a mora biti sledece ako ima licnog dostojanstva – umesto „Kenjkavac“ staviti natpis da je to albansko, muslimansko ili hrvatsko dete pa bi bilo ekipi iz teretane i kladionice ne samo prihvatljivo nego i smesno. Ili partizansko, jugoslovensko, djindjicevsko sto da ne? Korov se cupa dok je mali, to znamo. Kako ste ono pevali – Noz, zica, Srebrenica. Lepo. Partizani su savrseno bili svesni zlocina koje su cinili pa su ih zatrpavali, betonirali, sakrivali, negirali, zabranjivali da se o njima prica, cak i grobnice streljanih ustasa, hapsili ko se usudi da pita… a vi tabloidni hriscani i rijaliti patriote ste pevali po stadionima, svadbama, rodjendanima i pravili home video da se hvalite pred decom. Eno You Tuba. To su ta deca sto se sad krecu samo u grupama i cepaju karikature. Cim ih je manje od deset oni se uspanice. Cak i cetnicka trojka im je izazov. Kad cete dobiti sive kosulje? Evo i vica iz radio emisije Tup-Tup, Minimaksa, sedamdesetih: Sta je grozno? Pet beba u kanti za djubre. Sta je groznije? Jedna beba u pet kanti za djubre.
Ah, sa koliko je ljubavi i topline stari Markiz opisivao čerečenje dečaka … evo, suze mi krenuše od miline…sva sam se naježila prelistavajući u glavi omiljene stranice iz Markizovog opusa.
Kišjuhas uopste nije shvatio poentu takozvanih huligana. Problem je nastao iz čisto estetskih razloga. Takozvani huligani su bili revoltirani što je kenjkavac zavaljen u glavu satarom umesto sekirom.
Karikatura, kao deo umetnosti, kroz angazovani crtez, daje neku igru , u svakom slucaju benignu, glede aktuenih kretanja u odredjenim sferama drustvenog delanja. Kao umetnost, stoga, ima slobodu da osvetli ili oboji pojavnosti po nahodjenju. Kao i svaka umetnost. I to ne sme da se dira, ni po koju cenu. Fasisti je ruse, deru i ubijaju. Dokaza je napretek. Sbija je narocito bogata tim zlim potezima, koji se uvezuju, u kontinuitetu vec decenijama, manje ili vise otvoreno. Nacionalizam je vec nas zadtitni znak, to icimo od vrtica do lake nam zemlje. Fasisticke.
Svaka cast, bedan smo mi narod.
@Goran Ristic
Tako je, autosovinisto.
Odlican tekst ,svaka cast!
Upravo su te ideje iz XIX veka: de Sadova“filozofija“, proterivanje religije i morala, Marksizam, darvinizam iz koga nastade socijal-darvinizam pa rasizam, eugenika, odbacivanje Hrišćanstva i okretanje okultizmu itd. i bile osnova za nacional socijalizam i komunizam dva zla koja su na ovim prostorima odnele milione zivota. Ratovi koje spominjete i zlocini u njima su nastavak WW2 koji su zapoceli nacional socijalisti komunisti a cija ideologija se temelji na ovakvim idejama.
Šta je beogradskim intelektualcima govorio jedan Slovenac: „Ne želim da razgovaram s pozicija ekonomskih nauka. Neću ni o nacionalizmu i šovinizmu da govorim. Ja sam Slovenac. Ugrožen sam. Za Jugoslaviju sam samo ako mi omogući da u svemu budem Slovenac. Jugoslavija, kakva jeste, nije mi ponudila rešenja koja me zadovoljavaju. Sadašnje ustrojstvo na republike i pokrajine nije adekvatno pravom stanju stvari. Republike ne pokrivaju nacionalni fakticitet. Moramo se braniti i od ljudi koji nam ne žele zlo. Ne razumeju nas.“ (18.11.1985, D. Ćosić, Piščevi zapisi).
I Vi kao i vaše koleginice i kolege sa Odseka za psiholgiju pri Filozofskom fakultetu u Novom Sadu i Odeljenja za psiholgiju u Beogradu, u dva navrata tražili su izvnjenje, ovde objavljeno, za ovo isto što i Vi pišete, od Ministra za kulruru.
Kao da Vi i podpisnici pisma koji se predtavalaju da su eksperti za mentalno zdravlje, a sigurno znate da sve postavljenike u vlasti bira i imenuje Aleksandar Vučić. Svi su izabrani od ličnosti koja ima problem sa svojim mentalnim zdravaljem.
Svaki student psihologije koji je iole razumeo lekcije o patologiji ličnosti dobro zna da bi Aleksandru Vučiću trebalo odmah lekarski konzilijum psihijatara i psihologa da zabrani bavljenjem politikom.
Uostalom dve psihijatrikinje, Slavica Đukuć Dejanović i Sandra Rašković Ivić su javno na televiziji spomenuli samo jednu dojagnozu – NARCISODNOST. No, nisu rekle da ta dijagnoza ima širu patolgiju.
Nije dovoljno nesto samoproglasiti za „izlozbu“ i za „umetnost i da to stvarno i bude izlozba i umetnost. Previse je u zadnje vreme „izlozbi““ i „umetnosti“ koje sluze kao paravan za plasiranje vrlo prizemnih interesa. Treba pogledati ko je dao pare za te „izlozbe“ i „festivale“, kao i za „gradjanske pokrete“, „politicke partije“, „nezavisne intelektualce“ pa sve do „nezavisnih novinara“ i „kolumnista“. U svim tim slucajevima ti i takvi, koji se kao bore protiv srpskog nacionalizma, otvoreno i vrlo agresivno podrzavaju nacionalizme i sovinizme u srpskom okruzenju, kao npr. albansku „drzavu kosova“ ili projekat milogorizacije Crne Gore. Ili si borac protiv nacionalizma ili nisi. Isto vazi i za americku politiku, zar ona nije nacionalisticka odnosno „patriotska“ kako Amerikanci vole da je tepaju?Protiv takvih „izlozbi“ i „umetnosti“ i treba dici glas, ne rusiti i ne zabranjivati ali protestvovati.
@Goran Ristic
Tako je, autosovinisto.
Pretpostavljam da sam autor određuje i svrstava ko je „progresivan, moderan, slobodouman i socijalistički napredan“ i da sam sebe skromno postavlja u ovu moralno uzdignutu skupinu koja po sopstvenom samorazumevanju procenjuje i evaluira društvena kretanja, pojave, ali zato daje konačne i neopozive ocene. Inače smo, takođe, bili svedoci koliki su se tek zločini, ubistva i najmorbidnija unižavanja ljudskog dostojanstva zbili u ime „progresa, modernizacije, industrilizacije, socijalizma“. Paradoksalno, oni koji su tvrdili da oslobađaju čoveka od okova buržoasko-patrijarhalnog društva, upravo su ga najdelotvornije zarobili i pretvorili u državnog roba ili kmeta koji je radio do smrti u gulazima Sovjetskog Saveza , kopajući kanale, postavljajući pruge, dižući moderne fabrike u najgorim uslovima i za porciju vruće vode. Da ne pominjemo „modernizaciju“ u Maovoj Kini „veliki skok napred“ i „Kulturnu revoluciju“ sa desetinama miliona ubijenih i umrlih od gladi. Inače Francuske autorske veličine koje pominje autor su bili i veliki poštovaoci i promotori Maovih „uspeha“ i društvenih eksperimenata. Ne treba nikako da zaboravimo ni doprinos Pol Pote u Kampućiji teoriji i praksi ljudske kolektivne jednakosti u „modernom“ socijalističkom društvu.
Briljantno! Sve pohvale autoru.
Dekonstrukcija etno/ kleronacionalizma i njihovog oružja, licemerja, lažnog morala, lažnih idola i autoriteta, je jedan od najvažnijih zadataka društva ako ono misli da se izbavi iz ustajalog mulja u koji je zabasalo…
U tom smislu, svaki razuma i savesti glas je bitan.
Skoro sve stoji,imaš li kolumnisto ime predstave i reditelja koja je napravljena recimo o Lori u Splitu,sarajevskim logorima(bilo ih je oko 50) i silovanjima u istim…masakru u Bradini…zašto neki tamošnji Z.Paković ne napravi nešto slično?Pitam se,a pitaj se i ti?
Hvala, gospodine Kišjuhas! Laik sam na polju na kome ste vi stručni, meni je nacionalizam do danas izgledao kao teška i nelečena mentalna bolest pomešana sa neopisivim primitivizmom…